TOWER-TOWER Νίκος Αλεξίου, Η συλλογή - Nikos Alexiou, The collection

 Nikos Alexiou, The collection

Πύργος Μπαζαίου, Νάξος, 2009 - Bazeos Tower, Naxos, 2009  http://www.bazeostower.gr/
Οργάνωση, Μάριος Βαζαίος -  Organizer, Mario Vazeos
Διοργάνωση, Πολιτιστικός Οργανισμός ΑΙΩΝ - Organization: AEON Non-profit Cultural Organization

Tο Φεστιβάλ Νάξου στον πύργο Μπαζαίου, ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2001, το εγχείρημα της ανάδειξης του μνημείου ανέλαβε ο Πολιτιστικός Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός “ΑΙΩΝ” σε συνεργασία με το ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ, καθώς και Ινστιτούτα, Πανεπιστήμια και Μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. 
.
The Naxos Festival at Bazeos Tower, began in the summer of 2001, the task of displaying the monument was assumed by the Cultural Not-for-Profit Organization AEON, in association with the BENAKI MUSEUM, as well as various institutes, universities and museums, both in Greece and abroad.



Στον κάμπο της Αγιασσού δεσπόζει ο Πύργος Μπαζαίου. Ανήκει στον τύπο των πυργοειδών συγκροτημάτων, την χαρακτηριστικότερη ομάδα μνημείων της Νάξου, η χρονολόγηση των οποίων ξεκινά από τον  13ο μέχρι τον 18ο αιώνα. Κτίστηκε περίπου το 1600 μ.Χ . και αρχικά λειτούργησε ως μοναστήρι του Τιμίου Σταυρού μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, οπότε εγκαταλείφθηκε από τους τελευταίους μοναχούς. Σήμερα ανήκει στην οικογένεια Μπαζαίου  που τον αναστήλωσε και έτκοτε  λειτουργεί ως χώρος υλοποίησης πολιτιστικών και πολιτισμικών δραστηριοτήτων.
Σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων, βρίσκονται αρκετά σημαντικά μνημεία της Νάξου (ο αρχαϊκός Ναός της Θεάς Δήμητρας, το σπήλαιο-μοναστήρι της Παναγίας της Καλορίτσας, κ.ά.). Η Γύρουλα Σαγκρίου είναι μία μικρή και εύφορη κοιλάδα, που υπήρξε ανέκαθεν ένας από τους ζωτικούς χώρους κατοίκησης του νησιού. Εδώ ευρίσκεται ένα από τα πιο αξιόλογα οικοδομήματα της αρχαίας Νάξου. Χρονολογείται στο 530 π.Χ. Ιωνικού ρυθμού. Έχει ομοιότητες με το Τελεστήριο της Ελευσίνας. Μετετράπη, όπως και ο ναός του Απόλλωνα στα Παλάτια, σε βασιλική εκκλησία τον 6ο αι. Ο ναός των Υρίων (στο Λιβάδι, λατρεία Διονύσου) μαζί με το Ιερό της Δήμητρας είναι αρχιτεκτονικά οι πρόδρομοι του Παρθενώνος των Αθηνών
.
Bazeos Castle dominates the land leading to the seacoast of Agiassos. It belongs to the most typical group of monuments in Naxos, dating from 13th to the 18th century. It was builted around 1600 AC and at first it was functioned as a monastery and was called monastery of the True Cross (“Timios Stavros”). In the first decades of the 19th century however, the last remaining monks abandoned it. Today it belongs to Bazeos family who restorted it and since then it has functioned as a cultural activities space.
Many important Naxian monuments—the archaic temple of the goddess Demeter, the cave monastery of the Kaloritsa Virgin, and others—may be found within a range of a few kilometres from the tower. The Gyroyla Sagkriou is a small, fertile valley, which has always been one of the key areas of habitation of the island. In this location exists one of the most remarkable Ionic rhythm buildings of ancient Naxos, which was dated to 530 BC. It has similarities with Telesterium Eleusis. It was converted to a basilica church in the 6th century, like the temple of Apollo at Palatia. The temple of Iria (in Livadi, worship Dionysus) with the Sanctuary of Demeter are architectural precursors of the Parthenon in Athens.


α




Παρουσίαση-Presentation  
18-07-2009  
Εξωτερικη όψη - Outside  
Ναός Δήμητρας - 
Temple of Demetra

   Επίσκεψη.
   Ο καλλιτέχνης ως συλλέκτης
   Γιώργος Τζιρτζιλάκης 
Δεν είναι ασυνήθιστο ένας καλλιτέχνης να διαθέτει μια συλλογή έργων ομοτέχνων του. Ασυνήθιστη, εντούτοις, είναι η σχεδόν φετιχιστική εμμονή που αναπτύσσει με αυτήν. Τέτοια νομίζω ότι είναι η περίπτωση του Νίκου Αλεξίου. Παρακολουθώ εδώ και καιρό τον τρόπο με τον οποίο πολλαπλασιάζει και αναδιατάσσει στους τόπους κατοικίας του την ιδιότυπη συλλογή έργων νεότερης και νεότατης τέχνης που διαθέτει. Από το διαμέρισμα της Σπύρου Μερκούρη έως εκείνο της Ξενοκράτους η συλλεκτική πρακτική του αποκαλύπτεται ως ένα είδος κατοίκησης που εγγράφεται στην υπομονετική μανία ταξιθεσίας που χαρακτηρίζει τους χώρους του καλλιτέχνη.
Και σ’ αυτήν την περίπτωση, η κανονικότητα της καταγραφής (ονόματα –που καταχωρούνται αλφαβητικά - χρονολογίες κτλ.) επιχειρεί να αναπληρώσει την έλλειψη κανόνων της συλλογής, η οποία «διέπεται από μια διαλεκτική ένταση μεταξύ των πόλων της αταξίας και της τάξης.» Είναι φανερό ότι σ’ αυτήν ακριβώς την περιοχή, κάθε τάξη μοιάζει «μετέωρη κατάσταση».
Δυσκολεύομαι πάντα να βηματίσω στο εσωτερικό των σκοτεινών και υπερκορεσμένων χώρων του Αλεξίου, όπου αποθησαυρισμένα και ταξινομημένα υλικά, μικροσκοπικά υπολείμματα κατασκευών, εκτυπώσεις, βιβλία, διπλωμένα κλινοσκεπάσματα, χειροτεχνήματα κάθε είδους, έργα τέχνης, ή σπαράγματα έργων, καλύπτουν τους πλευρικούς τοίχους, την οροφή, τις κόγχες και κομμάτια του πατώματος, συνδιαλεγόμενα με τα αποκτήματα της συλλογής που ο ίδιος παρουσιάζει πάντα με περηφάνια

   A Visit
   The Artist as Collector 
   Giorgos Tzirtzilakis 

It is nothing out of the ordinary for an artist to have a collection of works by fellow artists. It is unusual, though, for an artist to develop this activity with an almost fetishistic perseverance. I believe that this is the case with Nikos Alexiou. For a long time now, I have been observing the way he multiplies and reorganizes his extraordinary collection of works of modern and contemporary art among his places of residence. From his apartment on Spyrou Mercouri Street to the one on Xenokratous Street, both in Athens, his activity as a collector is revealed as one of dwelling or residence, tying in with the patient obsession with classification characterizing the spaces used by this artist.
In this case, too, regular classification (names – recorded in alphabetical order –, dates, etc.) is an effort to make up for the lack of rules in this collection, which is “governed by a dialectic tension between the two extremes of disorder and order”. Clearly, it is precisely in this area that any sort of order resembles a
“suspended situation”, pending and imminent.
I always find it difficult to walk through the interior of Alexiou’s dark and overly saturated spaces, where he hoards and classifies all manner of materials, microscopic remains of various constructions, print -outs, books, folded bedspreads, handmade items of all kinds, works of art or shreds thereof, covering sides of the walls, the ceiling, the alcoves and part of the floor, as if they were engaged in a conversation with those acquisitions in his collection which he is always proud to present.

   Giorgos Tzirtzilakis, Assistant Professor of Department of Architecture at University of Thessaly-curator 


ω


Vasso Gavaisse
a) Αναπτυχή - Anaptychi 
2004 

Tower-Tower
Νυκτερινό - Nocturne

Vasso Gavaisse
b) Ελάχιστες πολύτιμες ψιχάλες σε στιγμές προνομοιούχες - 
Minute precious rain drops at privileged moments

        Εκκλησία του Τιμίου Σταυρού, (ισόγειο) - Church of  Holy Cross(groundfloor). 
ω


(b)(b), (a)(a)
  
   
        Πρός τα άλλα επίπεδα - To the other floors
Emmanouil Zacharioudakis
George Lappas 
Giannoulis Chalepas
Michael Michaeledes 
Georgia Sagri



Maria Papadimitriou
Nikos Triantaphyllou
Georgia Sagri, Caitlin Masley, 
Kostis Velonis,Adam Chodzko
Andreas Angelidakis 
Vangelis Vlahos




Christodoulos Panayiotou
Stathis Katsarelis
Jack Early



Vassili Balatsos, Jason Meadows, Remy Rivoire,  Simon Periton
Elias Kafouros, Apostolos Karakatsanis
Kostis Velonis


β



Michael Michaeledes 
Lydia Venieri, Encon Perez, Alexandros Georgiou
Christina Mitrentse, Elias Kafouros,Mantalina Psoma, Eleni Kamma


γ


Alexandros Tsadilas
εσωτερικη αυλή - internal yard
Vasso Gavaisse



Artists
ADAM CHODZKO, AEMILIA PAPAPHILIPPOU, AIDS-3D, ALEX SLADE, ALEXANDROS GEORGIOU, ALEXANDROS LOGGOS, ALEXANDROS TSADILAS, ALEXIS AKRITHAKIS,  AMY O' NEILL, ANDISHEH AVINI, ANDREAS ANGELIDAKIS, ANNE KERN, ANTONIS KYRIAKOULIS,  APOSTOLOS KARAKATSANIS,  APOSTOLOS KARASTERGIOU, BERNHARD CELLA, CAITLIN MASLEY, CARMEN GARCIA, ARTOLOME, CHRISTINA MITRENTSE, CHRISTODOULOS PANAYIOTOU, CHRISTOS MITAS, DANAE STRATOU, DANIEL, DAPHNE KOSTOPOULOS, DEANNA MAGANIAS, ELENA POKA, ELENI KAMMA, ELIAS KAFOUROS, ENOC PEREZ, GEORGE LAPPAS, GEORGE MAVROIDIS, GEORGIA SAGRI, GERT & UWE TOBIAS, GIANNOULIS CHALEPAS, GUSTAV CEDER, IRYS SCHENKER, JACK EARLY, JASON MEADOWS, JIM SHAW, JIMMIE DURHAM, JORG MANDERNACH, JUSUF HADZIFEJZOVIC, ΙΝΩ ΒΑΡΒΑΡΙΤΗ, KAI SCHIEMENZ, KATERINA DIAKOMI, KOSTAS CHRISTOPOULOS, KOSTAS KOULENDIANOS, KOSTIS VELONIS, LYDIA VENIERI, MANOLIS CHAROS, MANTALINA PSOMA, MARIA PAPADIMITRIOU, MARIE FRANCOISE POUTAYS, MARY REDMONT, MICHAEL MICHAELEDES, MINAS, MORRINHO PROJECT,  MSAZ, NANOS VALAORITIS, NAYIA FRANGOULI, NIKOS TRIANTAPHYLLOU, NINA PAPPA, NTIKOS BYZANTIOS, PAE WHITE, PANOS KOKKINIAS, PAULOS, PHILIPOS GOUTZIOS, PHILIP TARLOW, PIERRETTA LORENTZATOU, POKA – YIO, REMY RIVOIRE, ROLAND KOLLNITZ, ROLO, SIMON PERITON, SPYROS LITINAS, STATHIS KATSARELIS, STEPHEN DEAN, STEPHEN SUTCLIFFE, THEODORA OIKONOMOU, VANGELIS VLAHOS, VASSILI BALATSOS, VASSO GAVAISSE, VOULA GOUNELA, YIORGOS SAPOUNTZIS, YUKEN TERUYA, WERNER MOSER - DORFMANN